Samarbeten

 

Kan gymnasieundervisningen bidra till nya lösningar på våra samhällsproblem?

Hersby gymnasiums samhällsprogram

 

Hersby gymnasiums samhällsprogram, Lidingö stad och Stockholm Center of Governance (SCoG), har påbörjat ett samarbete kring komplexa frågeställningar i samhället.

Arbetet inleddes med en utbildning av lärare vid Hersby 2021/2022 och togs vårterminen 2023 in i undervisningen. Under hösten tas det in i gymnasiearbetena. Där kommer elever inom samhällsprogrammet att arbeta med tio frågeställningar.

Eleverna kommer att använda SCoGs modeller och analysverktyg för att kartlägga olika aktörers perspektiv på och möjligheter att agera i komplexa samhällsfrågor.

Arbetet kommer att vara klart under maj-juni 2024 och presenteras för Lidingö stads ledningsgrupp.

Genom arbetet får staden en viktig inblick i hur unga, som är viktiga målgrupper och framtidens arbetstagare, resonerar. Staden får också möjlighet att knyta kontakter med gymnasieeleverna. Arbetet kommer att resultera i faktaunderlag och insikter. På längre sikt kan samarbetet även bidra till att profilera samhällsprogrammet på Hersby gymnasium.

– Förutom att bidra med nya insikter och perspektiv åt Lidingö stad och SCoG, hoppas vi på Hersby att samarbetet med kommunen och universitetsvärlden ska ge våra elever incitament, kontakter och handledning som tar deras examensarbeten till en nivå de inte själva trodde var möjlig, säger Svante Holmberg, förstelärare i samhällskunskap och religion på Hersby gymnasium.

Samarbetet med Hersby gymnasium är ett led i SCoGs arbete att utforma gymnasieprogram som både skall öka elevernas förståelse för den växande samhällskomplexiteten, och bidra till ett ökat engagemang i aktuella samhällsfrågor.

Komplexa samhällsutmaningar
– en ny gymnasieutbildning

 

 Tillsammans med tre gymnasieskolor i Stockholmsregionen startade SCoG ett gymnasieprogram med fokus på förståelsen av en tilltagande samhällskomplexitet. 

Målet med utbildningsprogrammet är att bidra med sådan kunskap och förståelse att eleverna kan:

  • Tillämpa teoretiska kunskaper på praktiska problem och konkreta samhällsutmaningar i linje med vad som ligger i forskningens framkant (vilket sällan är svårbegripligt, snarare obekant).

  • Känna sig bekväma med att ta sig an komplexa samhällsutmaningar vilka ofta saknar tydliga lösningar och där ägarskapen till problemen är svårdefinierade. Kanske är de till och med föremål för politiska spel och maktkamper i termer av problemformuleringsprivilegiet.

  • Reflektera över idéer och synsätt, tillämpa kritiskt och kreativt tänkande men också utveckla förmågan att ta initiativ och agera med självförtroende när det gäller att föra fram och driva förslag om förändringar.

  • Utveckla den analytiska förmågan att utvärdera ny input och nya perspektiv i en föränderlig värld, och på så sätt kunna förändra problemformuleringar och i förläningen bidra till iscensättandet av såväl synergier som innovationer.

  • Träna de egna mentala kvaliteterna så som att associera, se analogier och aktivt arbeta med perspektivbyten och abstraktionsnivåer för att översätta egna iakttagelser och analyser i en stark berättelse med en tillgänglig sensmoral.

Under vintern 2021 har SCoG handlett fyra elever i deras gymnasiearbeten som fokuserats på samhällsproblemet gängkriminalitet. 

Vi tar gärna emot intresseanmälan från intresserade skolor och lärare för ett nytt program med start under vårterminen 2022. 

Länk till beskrivning av programmet


Svenska Institutets ‘online Master Class on Governance of complex transformation projects’

 

Inom ramen för Svenska Institutets ledarskapsprogram genomför SCoG i samarbete med The Collaboration Lab och Hyper Island under hösten 2021 och våren 2022 en on-line-utbildning för deltagare från Östafrika. De åtta utmaningarna som antogs i programmet spänner över ett brett fält, men har alla gemensamt att de är komplexa och kräver förankring och aktivt samarbete med aktörer utanför den egna organisationen. 

Exempel på utmaningar i detta program är: Fattigdomsbekämpning, information om familjeplanwering och sexuell rådgivning, bekämpande av våld mot kvinnor och barn, införande av gröna finansieringsinstrument, implementering av mikronät baserat på förnyelsebar energi för vårdcentraler m. fl.

Programmet har som mål att skapa så bra förutsättningar som möjligt för realiseringen av deltagarnas projekt. Den pedagogiska process som används SCoGs Eco Governance-process (Länka) och omfattar 10 huvudseminarier med kompletterande coaching-workshops och expertföreläsningar.

För mer information om programmet se film nedan

 
 
 

What people are saying.

 

“THE PROGRAM WAS A MIND-SHIFTING EXPERIENCE THAT NOT ONLY OPENED NEW PERSPECTIVES, BUT HELPED OUR TEAM KICKSTART REAL TANGIBLE CHANGE IN OUR ORGANISATION”

— Tanel Kärp

“GREAT, WELL-DESIGNED PROGRAM THAT HELPS YOU TRANSFORM AN IDEA INTO REALITY. YOU CAN LEARN FROM EXPERTS, SHARE YOUR IDEAS WITH INSPIRING PEOPLE, ALL IN A GREAT, SUPPORTIVE ATMOSPHERE”

— Malgorzata Slawinska

“THE PROGRAM IS A GREAT FRAMEWORK TO REACH YOUR GOALS WITHIN YOUR COMPLEX PROJECT – YOU ARE CARRIED THROUGH THE PROCESS WITH USEFUL TOOLS, WELL STRUCTURED ASSIGNMENTS AS WELL AS EMPHATIC FEEDBACK AND REFLECTION SESSIONS”

— Stella Runnel

En svensk School of Governance

 

I en förstudie finansierad av Vinnova utredde Jonas Törnblom och Mats Tyrstrup, tillsammans med professor Erik Berglöf (projektledare) och tidigare riksrevisor Susanne Ackum behovet av och förutsättningarna för en utbildnings- och forskningsinstitution som betonar samordning av komplexa, tvärsektoriella processer. Vår slutsats var att vi behöver bygga ett centrum för utbildning och forskning kring just ledarskap och styrning (governance) med fokus på system- och perspektivinsikt, skapandet av nya samordnings- och affärsmodeller och ledarskap av komplexa, tvärsektoriella samarbeten.

  • Vi såg ett behov för högre utbildning och forskning 

  • Att främja framsynthet, insikt och förståelse för samhällsbehov och nya möjligheter

  • Skapa förutsättningar och kapacitet för organisatorisk och samhällelig förändring

  • Fungera som nod – nationellt och internationellt – för utbyte av erfarenheter

  • Främja kunskapsutveckling genom forskningsverksamhet 

Vi rekommenderade därför skapandet av  

En eller helst flera högskoleutbildningar på masternivå, gärna där flera universitet och högskolor samverkar med kopplad forskningskapacitet

Ett fristående nationellt kompetenscenter - ett Stockholm Centre of Governance - som ska fungera som nod och verkstad för kunskapsbildning och kommunikation, främja överföringen av goda exempel samt samla aktörer och erfarenhet runt styrningen av gränsöverskridande, komplexa förändringsprocesser.

Ladda ner Vinnovastudien:

https://globalutmaning.se/stockholm-school-of-governance/

Governance Innovation


 

Alltmer komplexa samhällsfrågor ställer krav på nya former av ledning och governance. 

Under våren 2021 tog SCoG i samarbete med Rise och SVID initativet till skapandet av Governance Innovation Sweden (GOVIS). Introduktion – Governance Innovation

Lyckas inte vårt samhälle svara upp mot och effektivt anpassa sig till nya utmaningar i form av teknikutveckling, globalisering, ändrade förväntningar m.m. kommer tilliten till våra institutioner att raseras. I slutändan är just governance av samhällsfunktioner en överlevnadsfråga för vår liberala demokrati.

GOVIS är en öppen samarbetsplattform med syfte att påverka, förbättra och sprida kunskap om styrnings- och ledningsstrukturer som inte resulterar i den omställning vårt samhälle behöver.